donderdag 5 november 2009

Rijbewijzen, 1300CC en meer?

Als je weet dat je met een motor van 125CC snelheden haalt tot 120km/uur. Tot 125 CC mag je trouwens met je auto rijbewijs met een motor rijden. Eigenlijk een beetje onverantwoord, veel van 125CC rijders kennen hun motor nauwelijks en rijden onaangepast. Men zou veel beter overgaan tot een verplicht extra rijbewijs voor alles boven de 49 cc.
Ik hoorde van verschillende mensen die met een 50cc of 125 CC een valpartij achter de rug hadden dat het kwam omdat ze (zoals op de fiets) heel hard op de achterrem hadden geduwd. Op een motor zit 70% (en meer) van de remkracht immers op de voorrem. Krachtig remmen met de achterrem leid nagenoeg steeds tot slippen en vallen.
Dat leer je in elk handboekje over reiden met de motor. Maar daar elke automobilist mag rijden met een motor tot 125cc is het uitzonderlijk dat één van die bestuurders ook eens grondig bestudeerde hoe je met die motor moet omgaan.

Ik kan me voorstellen dat industrie geen vragende partij is voor dergelijk veralgemeend extra rijbewijs. Naar mijn mening is het onverantwoord om mensen met een motor te laten rondrijden zonder een minimum aan initiatie. Al was het maar een extra theoretisch examen waar de specifieke vaardigheden voor een motor worden bevraagd.

Met tussen de 250cc a 400cc kan je gewoon mee op de snelweg en heb je nog wat over om vlot in te halen, uit te wijken, ... Met een 500 tot 800cc motor heb je overschot van kracht, de maximum snelheden op de europese wegen zijn nooit een probleem, integendeel voor je het weet rijd je ook met een 640 cc veel sneller dan toegelaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen