donderdag 5 november 2009

Leren rijden met de de motor

Het moet ergens eind juli geweest zijn. “Stoppen met roken bespaart me elke maand € 150, ik wil mezelf daarmee een cadeau doen.”
En toen wist ik het: Ik ga mezelf een motor aanschaffen.

Tot vandaag deed ik al mijn verplaatsingen te voet, met de fiets en vooral met de trein. De laatste twintig jaar bracht ik minstens 1 a 2 jaar door op de trein, tram of metro. Neen niet de bus, om de een of andere reden mijd ik de bus.
Ik had nooit de behoefte aan een rijbewijs. Mijn vriendin vind dat ik eigenlijk wel met de auto zou mogen leren rijden, om boodschappen te doen, de kinderen af te halen, .... Maar om eerlijk te zijn, al die dingen ik met ook met fiets.
Maar op dagen zoals vandaag waar ik 2 uur onderweg ben voor een verplaatsing van 45 km, dan is het balen. Der trein is fantastisch zo lang je niet moet overstappen, op aansluitingen wachten, ... AL moet ik eerlijk toegeven dat het de laatste tijd ook erger en erger wordt inzake vertragingen. Van huis naar men werk is 25km via de binnenweggetjes, 20km via het spoor. In theorie doet de trein 20 tot 25 minuten over, in de praktijk is heel dikwijls 40 minuten en meer.

OK, dat alles dus om te zeggen dat ik sinds eind juli gebeteren ben door het motor virus.

In de loop van de maand augustus ben ik dan beginnen studeren voor het theorie examen. 49/50 was het resultaat.
Het was niet de eerste keer dat ik een theorie examen aflegde, in een ver verleden was ik eens van plan geweest om met auto te leren rijden. Toch viel het me op hoe nttig de studie van die verkeersregels eigenlijk wel is.
Het valt me sindsdien op hoeveel inbreuken er worden gepleegd tegen die regels. Voorrang van rechts, grote auto's (4x4) kennen dat blijkbaar niet. Voetganger heeft altijd voorrang, ook als hij gewoon aanstalten maakt om over te steken op een zebra pad: enkel zeer hoffelijke chauffeurs schijnen daarvan op de hoogte te zijn.
Motoren mogen een volledig rijvak in beslag nemen, best zelfs links van het midden: wablieft, dat ze op het fietspad gaan reiden.
Etc etc etc....

De volgede stap is het inschrijven voor praktijk. Voor een voorlopig rijbewijs voor een motor te halen moet je eerst 6 uur les volgen met de rijschool. Die rijscholen zijn de laatste tijd blijkbaar volledig volgeboekt. Het was dus wachten tot half oktober voor er een plaatsje was om te leren rijden met de motor.

Tijd zat dus om te overwegen met welke motor ik zou willen gaan rijden.
Eigenlijk zou ik het liefst gaan voor een electrische scooter/moto. Maar die dingen staan nog niet op punt. In het beste geval kan je er 50km ver mee reiden en moet je batterijen opladen. Meestal haal je veel minder 50km.

Bovendien kan je die dingen nog niet vinden op de tweedehandsmarkt en dat terwijl iedereen je aanraad om met een tweedehands motor te leren rijden. Elke beginner laat zijnj motor wel eens vallen (meestal bij het parkeren, vetrekken, rood licht,...) en de kans dat je een schuiver maakt is in de eerste 5 maand bijzonder groot.
Dus beginnen met lichte tweedehands motor is het devies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten