donderdag 5 november 2009

Motor of Scooter?

Een Vespa natuurlijk, of toch niet,....
Ok een scooter is gewoon moderner. Een klassiek motor verwijst nog rechtstreeks naar het paard en de fiets. Je zit bals het waren op het “wilde paard” dat je als bestuurder eerst moet temmen om het dan in het gareel te houden en me al dan niet veel inspanning te leiden waar jij wil dat de motor heengaat.
Op een Scooter ga je zitten zoals op een stoel. Je voeten en benen zijn beschermd, en met een windscherm erop blijf je nagenoeg met je hele lichaam uit de wind en dus ook uit de regen.
Het verbruik van scooters is ook aanzienlijk minder dan van motoren, ook al omdat ze veel minder krachtig zijn.
In een recensie van een Hyonsung 650 las ik dat het wel een goede motor was, maar dat de recensent niet de maximum snelheid had durven testen. Van af 160 a 180 km/u begint het stuur immers een beetje te trillen. Andere recensies hebben het over spijtig dat de maximum snelheid begrensd is op 300km/u)
We hebben het over wegmotoren, dus niet motoren die speciaal werden ontwikkeld om één of ander circuit rond te reiden.
Je zou ook verwachten dat de gemiddelde motor heel wat minder verbruikt dan een wagen. Niets daarvan, met motoren van 1100 CC 1300 cc en meer verbruik je evenveel tot meer dan met een klassieke gezinswagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen