donderdag 5 november 2009

Veel hobbyisten

Voor veel mensen die met een motor rijden is het eigenlijk een hobby. De ene speelt voetbal, anderen hebben een pony of paard in de tuin, zij hebben een motor die ze elk weekend (als het mooi weer is) eens uitlaten.
Veel producenten stemmen zich volledig af op die hobbyisten. De motoren zijn dikwijls niet meer dan een doorslag van een professioneel circuit of cross machines met een voorlamp en pinkers om ze door de homologatie te krijgen.
Wie denkt dat ik dat minderwaardig vind vergist zich. Het is wel spijtig dat de producenten zich daarop afstemmen. Er nagenoeg geen enkele fabrikant die in Europa nog een 250 Cc motor op de markt brengt. Ze ontwikkelen die motoren voor de Aziatische en Latijns Amerikaanse markt, daar is de motor immers een van de belangrijkste transportmiddelen.
Elke producent heeft meerdere modellen die zeer wendbaar, gebruiksvriendelijk, zuinig en verbruik, ... zijn, maar niet voor de Europese markt.
Scooters zijn bij de grote fabrikanten helemaal een problematisch.  Ze kijken naar elkaar en brengen elk hun versie van een bepaald thema,... maar dan zijn we ongeveer uitgepraat.
Nochtans zijn scooters veel gebruiksvriendelijker en beter geschikt voor dagelijks woon- werk- verkeer.

Goed nieuws dus dat een aantal aziaten de Europese makt komen veroveren, Hyonsung, Kymco, Sym en nu ook LML (india). Allen komen ze met zeer duurzame, zuinige en gebruiksvriendelijk motoren op de markt. Het soort motor waar je naar op zoek bent om dagelijks naar je werk te snorren dus.

LML bijvoorbeeld brengt in Belgiƫ een Vespa op de markt. Het gaat over een 100% echte Vespa, LML was tot enkel jaren geleden immers de fabriek waar Vespa zijn legendarische PX modellen liet bouwen. Toen Piaggio besloot te stoppen met de productie van de PX kochten de Indiƫrs de rechten op het model over en produceerden gewoon verder. Eerst enkel voor de Indische en Aziatische makt, maar nu ook voor de Europese en Amerikaanse markt.
Ondertussen voorzagen ze het model van een moderne 4 takt motor die voldoet een huidige normen inzake uitstoot en verbruik.
Voor amper 2650 Euro rijd je dus rond met een legendarisch motor die toch voldoet aan modern normen. Ze verbruiken ook nagenoeg niets.


Dat allemaal dus om te zeggen waarom ik voor scooter ga.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen