zaterdag 7 november 2009

Ge gaat toch niet met *de Motto* rijden, zijt ge misschien uw leven beu?

Je kan me bezwaarlijk een ervaren motorrijder noemen.  6 uur rijschool en 1000 km op mijn Vespa, tot zover reikt mijn ervaring ondertussen.
Ik behoor dus nog steeds tot de categorie met het grootste risico. de cijfer geven immers aan dat de meesten ongevallen gebeuren in de eerste vijf maanden dat je met een nieuwe motor rijd.  Ik heb mijn Vespa nu twee weken.

Je kan natuurlijk niet de hele tijd zitten bibberen van de schrik op een motor.  Ik denk dat je er dan beter mee stopt.  Anderzijds denk ik dat een goede dosis angst wel op zijn plaats is.

75% va de ongevallen met een motor zijn aanrijdingen met een wagen.  Daarvan wordt tweederden veroorzaakt door de automobilist die  de voorrang van rechts niet geeft aan de motor, aldus het Hurt report: http://www.motorcyclesafetyinfo.com/hurt_study.html
Een uitgebreide Europese studie geeft gelijkaardig resulaten: http://www.motorcyclesafetyinfo.com/motorcycle_accident_in_depth_study.html

Iedere motorrijder zou de resultaten van die studies eens moeten doornemen, ze zijn ontstellend.  Maar je kan er zeer veel uit leren om je rijgedrag aan te passen.
Ikzelf vertraag zeer hard voor elk kruispunt.  Enkele ervaren motorrijders wisten me te vertellen dat ook zij enkel op die manier ongeval vrij zijn gebleven.
Op mijn beperkte ervaring van 100km ben ik al twee keer ontsnapt aan een aanrijding doordat ik ik kon stoppen.  Twee maal een auto die mij mijn voorrang van rechts niet gaf. De ene kwam van een zijstraat de andere was een tegenligger die afsloeg.
Zij hadden mij wellicht niet gezien (of me verkeerd ingeschat) maar ik hen gelukkig wel.

Studies geven aan dat het eigenlijk heel normaal is dat een automobilist je niet ziet. Mensen scannen hun omgeving af om gevaar te detecteren.  Te voet, met de fiets of met de motor ben je geen gevaar voor iemand die een stalen kooi op wiielen zit.  Automobilisten zijn op zoek naar andere auto's, vrachtwagens, bussen, een trein,... een zwakkere weggebruikers hebben ze gewoon niet gezien.  Het lijkt wel of ze dwars door je heen kijken.
Automobilisten met een rijbewijs voor de motor zijn beduidende minder gevaarlijk voor zwakke weggebruikers wat aangeeft dat het ook wel om een attitude gaat.

Hiervoor schreef ik reeds dat ik het eigenlijk onverantwoord vin dat iemand met autorijbewijs zo maar met een motor mag gaan rijden.  Verschillende studies bevestigen dat gevoel en tonen aan dat motorrijders die rijlessen volgden veel minder snel betrokken raken in een ongeval dan mensen die zichzelf of via een vriend met de motor leerden rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten